MARYAMKOHSHARI

وبلاگ من

MARYAMKOHSHARI

وبلاگ من

راههای برای نحوه نوشتن پروپوزال دکتری

برای به پایان رساندن هر مقطع تحصیلی دانشجو باید تحقیقاتی همچون پروپوزال که طرح پژوهشی دانشجو محسوب میشود جهت معرفی تحقیق و مساله تحقیق به موسسه آموزشی جهت تایید ارائه کند.در این طرح پژوهشی مسائلی همچون، بیان اهمیت موضوع تحقیق، جایگاه موضوع در رشته تحصیلی، نتایج تحقیق و چشم اندازی که پژوهش در زندگی بشر دارد بیان می شود. به همین دلیل آشنایی با نحوه نوشتن پروپوزال دکتری برای دانشجویان این مقطع لازم و ضروری است.


انتخاب موضوع برای پایان نامه دکتری

قبل از نوشتن پروپوزال دکتری باید موضوع پایان نامه را مشخص کنید. برای این کار حتما موارد زیر را مدنظر داشته باشید:
· موضوع به اندازه کافی روشن و دقیق باشد.
· عنوان تحقیق فشرده شده اما با معنی باشد. عنوان باید بتواند اهمیت کار و مساله تحقیق را نشان دهد.
· برای انتخاب عنوان دقت شود تا قسمت اصلی و هدف پروژه از فرعیات قابل فهم باشد.
· از کلمات و عبارات اضافی استفاده نشود.
· موضوع انتخابی برای خوانندگان کلی ، عام و جذاب باشد.

یک نکته مهم: توجه به مسائل مالی

بحث‌های مالی در نوشتن پروپوزال دکتری جزء مهم‌ترین بحث‌های انتخاب موضوع است. چنانچه رساله دکتری شما هزینه‌بر است و به تأمین مالی زیادی نیازمندید و نمی‌توانید به‌صورت شخصی آن را پرداخت کنید. پس در ابتدا دنبال مؤسسات مطالعاتی و پژوهش‌محوری باشید که تأمین‌کننده این هزینه هستند و چنانچه این کار مقدور نشد بهتر است موضوع خود را تغییر دهید.


اشتباه نگارشی ممنوع

توجه داشته باشید که پروپوزال بدون اشتباهات دستوری و نگارشی بنویسید. در واقع نباید هیچ‌گونه خطای نوشتاری و دستوری در پروپوزال دکتری شما وجود داشته باشد. چرا که ممکن است بعداً بخواهید رساله دکتری خود را به شکل کتاب چاپ کنید و با رعایت این موضوع گامی مؤثر در تدوین نهایی آن برداشته‌اید.

چرا نوشتن پروپوزوال دکتری اهمیت دارد؟

دانشجو سعی دارد به واسطه ارائه پروپوزال، مسیر پژوهش را برای خود و تیم تحقیقش به صورت مستند و قابل اجرا درآورده و ذهن داوران، ناظران، مشاوران و راهنمایان را برای نظارت یا مشاوره روشن تر کند. هرچه گام های ابتدایی در انجام پروپوزال دقیق تر و تخصصی تر برداشته شود.
در نهایت نتیجه کار یک پایان نامه و رساله با کیفیت تر خواهد بود. و صد البته پایان نامه با کیفیت به معنای کسب نمره بالاتر در مقطع ارشد و دکتری، امکان استخراج مقالات ISI و همچنین تقویت روزمه کاری و علمی دانشجو خواهد بود.
نکاتی برای نوشتن پروپوزال دکتری
· یک تم، سوال و عنوان انتخاب کنید
· تز یا رساله شما قرار است چه مشکلی را بیان کند؟
· چرا چنین موضوعی در جامعه علمی، پژوهشی که شما به آن تعلق دارید یک چالش یا مشکل بحساب می آید؟
· چرا برای شما مهم است که راه حلی برای آن بیابید؟
· چطور می ­خواهید به دنبال پاسخ آن باشید؟
مطرح کردن این سوالات برای اینکه به یک نتیجه و پاسخ نهایی برسید مهم است بنابراین به خوبی به روی آن­ ها فکر کنید تا به موضوعی برسید که ارزشمند، منحصر به فرد و جدید است.
اما این سوالات نباید به قدری پیچیده و پراکنده باشند که در نهایت با پاسخ دادن به آن ها به بن بست برسید بلکه باید پاسخ این سوالات شما را به یک فرضیه برساند که شما بتوانید آن را مطرح کرده و به خوبی درباره آن بحث و گفتگو کنید.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد